Kivonulás helyett újabb fejlesztések a Tescónál: interjú Pálinkás Zsolttal

2017. január 4.

Félre a spekulációkkal! ” A Tesco elkötelezett a közép-európai – ezen belül a magyar – vállalat jövőbeni fejlesztése mellett” – mondta Pálinkás Zsolt, a Tesco Magyarország működési ügyvezető igazgatója az agrarszektor.hu interjújában. Legyetek képben, olvassátok el a teljes interjút!

Az elmúlt évben többször felröppent a hír, hogy tervezik a kivonulásukat. Aktuálissá válhat ez a kérdés 2017-ben is?

Többször hangsúlyoztuk, de ismételten meg tudom erősíteni, hogy a Tesco cégcsoport átalakítását célzó portfólió-átvizsgálás befejeződött. Dave Lewis, a Tesco csoport vezérigazgatója júniusban, illetve októberben a munkatársaknak szóló videóüzenetben is megerősítette, hogy a Tesco elkötelezett a közép-európai – ezen belül a magyar – vállalat jövőbeni fejlesztése mellett, így ezeknek a spekulációknak nincsen valóságalapjuk.

Hogy alakult az üzleti eredmény 2016-ban az előző évhez képest?

Az előző év azonos időszakához képest az egész csoport forgalma, valamint értékesítési volumene nőtt. Ez bizakodásra ad okot, de rengeteg tennivalónk van még.

Forrás: agrarszektor.hu


A vasárnapi boltzár megítélése a mai napig ellentmondásos a lakosság és a kereskedők körében is. Mik a Tesco tapasztalatai ezzel kapcsolatban? Hogy alakul most a forgalom vasárnaponként a Tesco áruházaiban?

A 2015-ös év tapasztalata alapján a vasárnapi zárva tartás alapjaiban változtatta meg a vásárlói szokásokat: jóval tudatosabb fogyasztói magatartásformát eredményezett. A vásárlás gyakorisága jelentősen csökkent, de egy-egy vásárlásnál jóval többet költöttek a fogyasztók, mint azelőtt, így felkészülve a hétvégére. A vállalat gyorsan alkalmazkodott az áprilisban megváltozott piaci környezethez: a boltzár eltörléséről szóló jogszabály hatályba lépését követő első vasárnapon 147, míg egy héttel később már az összes hazai áruház és a Tesco Online Bevásárlás is működött. A hosszú távon fenntartható működést a vásárlók visszajelzéseit figyelembe véve alakítottuk ki.

Egyeztetnek a kormány illetékesével vagy a kiskereskedelemért felelős miniszteri biztossal a belengetett további piacbefolyásoló intézkedésekről?

Úgy gondoljuk, hogy a vásárlók és a munkatársak érdekében fontos az egyeztetés az iparági szereplőkkel. A bejelentett intézkedések kapcsán az Országos Kereskedelmi Szövetség már jelezte ezt a szándékot az illetékesek felé.

 

Több hír szólt arról a 2016-os év második felében, hogy a Tesco komoly létszámhiánnyal küzd. Hogy alakul most a munkaerőhiány? Várható-e béremelés a közeljövőben?

Az előző évhez képest nincs jelentős változás a dolgozói létszámban, de folyamatosan vannak nyitott pozícióink, százas nagyságrendben országszerte. A szakképzett munkaerő megtalálása jelenti a nagyobb nehézséget: például több hús-, baromfi-, csemege-sajt-eladóra, pékre és targoncásra lenne szükség. A Tesco idén nyáron 3,5 milliárd forintot fordított bérfejlesztésre, ez átlagosan 11 százalékos béremelést jelentett  14 000, nem vezető beosztású munkatársunk számára, de folyamatosan vizsgáljuk azokat a lehetőségeket, amelyekkel vonzó munkahellyé tehetjük a vállalatot.

Fejlesztések terén mik a további tervek a közeljövőben?

A legnagyobb hangsúly most a frissáru-választék bővítésén és fejlesztésén van, de továbbra is kiemelt figyelmet kapnak az úgynevezett speciális élelmiszerek. Hazánkban is egyre többen érintettek valamilyen ételintoleranciában, számukra folyamatosan fejlesztjük és bővítjük a csökkentett glutén- és laktóztartalmú élelmiszerek kínálatát, de növekszik a bio- és a csökkentett cukortartalmú termékek portfóliója is.

Az áruházak fejlesztésén is sokat dolgozunk: most egy 440 millió forintos beruházással megújítottuk győri és veszprémi áruházunkat, amelyekben a vásárlók kihelyezett online terminálokon a Media Markt üzletek kínálatából is válogathatnak. Ez a tavaly bevezetett „bolt a boltban” koncepció folytatása.

Szintén a tavalyi év újítása volt a Közép-Európában elsőként Budaörsön bevezetett Scan&Shop rendszer: a vásárlók klubkártyájuk beolvasása után a bejáratnál elhelyezett Scan&Shop készülékekkel saját maguk szkennelhetik be a megvásárolni kívánt termékek vonalkódjait. A szolgáltatás hamarosan újabb funkciókkal bővül: elindul az okostelefonon történő szkennelés, így egy ingyenes alkalmazás letöltése után a saját eszköz segítségével is lebonyolítható lesz a bevásárlás, illetve megnyitjuk a rendszert a Clubcard kártyával nem rendelkező vásárlók számára is.