Így kerüljük el a megfázást! Zöldségek és gyümölcsök az őszi egészség jegyében – 1. rész

2018. szeptember 11.

Itt van az ősz, itt van újra… amellett hogy minden évszakunk csodás dolgokat tartogat, az ősz bizony a megfázások ideje is. A hirtelen jövő hőmérsékletkülönbség, majd az esősebb, nedvesebb idő kedvez a baktériumoknak, vírusoknak. Mi a munkahelyünkön, a gyerekek a suliban, oviban, bölcsiben ragasztják egymásra a náthát. Ki lehet ezt védeni? Meglepően jól átvészelhetjük ezt az időszakot, ha tudjuk, hogy zöldségeink-gyümölcseink nagyon jó immunerősítők is amellett, hogy nagyon finomak. Jöjjön hát a toplista, hogy bármikor kéznél legyen (zsebkendő helyett is)!

Ahhoz, hogy élvezzük az őszi, nagy erdei sétákat, bringázást, színeslevél- és gesztenyegyűjtést, nem árt, ha felvértezzük magunkat egy kis ellenállóképességgel! A kínaiak többezer éve tudják – és a mai napig is aszerint étkeznek -, hogy mindaz, ami az asztalra kerül, meghatározza egészségüket. Lessük el a megelőzés praktikumát és nézzük, mi minden segít nekünk a természet patikájában!

Mennyit? – 5 maréknyi egészség 

Most van a cékla, szőlő, körte, sárgarépa, mángold, szilva szezonja, de már itt van a friss fokhagyma, krumpli, petrezselyem, karalábé, zeller is. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) ajánlása szerint naponta öt adag gyümölcsöt és zöldséget kellene fogyasztanunk. Egy adag nagyjából annyi, amennyi elfér a tenyerünkben. A zöldségnek 2:1 arányban kellene túlsúlyban lennie a gyümölccsel szemben, és lényegtelen, hogy a gyümölcsöt, vagy a zöldséget frissen-nyersen, vagy pedig sütve-főzve fogyasztjuk.

Mit? – minél közelebb terem, annál jobb!

Szeretjük a déligyümölcsöket, és tudjuk, milyen jó az ananász vagy a banán, nem is beszélve egyik áldott jó C-vitamin forrásunkról, a citromról, vagy éppen a grapefruitról, narancsról. De az a lista, ami most jön, mindannyiunk számára frissen, a közelből beszerezhető finomságokat tartalmaz. Nem mindegy, hogy egy zöldség vagy gyümölcs többezer kilométert utazik, vagy itt, helyben terem.

Mi, mire jó? – az almától a zellerig

  • fehér retek – segíti a légzési problémák gyógyulását, méregteleníti a szervezetet, erősíti az immunrendszert
  • burgonya – segít megfázás, reuma, gyomorfekély esetében
  • brokkoli – megelőzi a megfázást és csökkenti a koleszterinszintet
  • zeller – véd a visszerek, cukorbetegség, hemoroidok ellen
  • hagyma – influenza, megfázás, virózisok ellen
  • cukkini – megnyugtat, detoxikál, antibakteriális hatású
  • cékla – erősíti az immunrendszert, csökkenti a vérnyomást
  • szőlő – gátolja a székrekedést, rákellenes hatása van
  • körte – segíti a veseműködést és méregtelenít
  • alma – segít gyulladások, láz, köhögés esetén
  • karalábé – erősíti a szívet és segíti az emésztést
  • karfiol – tisztítja a szervezetet, vízhajtó hatású
  • mángold – rákellenes hatása van és erősíti az ereket
  • sárgarépa – segít asztma, reuma, gyulladások esetén
  • spenót – nagy mennyiségben tartalmaz folsavat
  • szilva – tisztítja a beleket és csökkenti a stresszt

A következő részt is figyeld itt az Éntescómon, mert jönnek a vitaminok!

További érdekességek az egészséges életmóddal kapcsolatban: ITT olvashatók!