Használjuk ki a telet! Így lesz biztonságos a szánkózás, korizás!

2019. január 7.

Leesett az idei első hó, végre ismét örülhetnek neki a gyerekek, és persze mi is! A hegyekben még biztos találkozhatunk havas lejtőkkel és az előrejelzések szerint holnap újra esik majd. Mielőtt azonban belevetnénk magunkat a havas erdőkbe, dombokra és a koripályára, érdemes néhány praktikus tanácsot megfogadni a biztonságunk érdekében. Legyen szó koriról, szánkóról vagy snowboardról, az a fontos, hogy miután jól kifáradtunk, épségben érjünk haza!

Öltözködés: a legjobb, ha vízhatlan overállt adunk a gyerekre, kényelmes és nem kell attól tartanunk, hogy a nagy hancúrozásban megfázik a dereka. Fontos az aláöltözés! Vékony, de meleg polár pulcsi és pamut harisnyanadrág a legpraktikusabb. Így könnyen tud mozogni a gyerek, ráadásul úgyis kimelegszik. Persze a sapka, sál, kesztyű elmaradhatatlan. Mi is vegyünk fel vízhatlan dzsekit, nadrágot, és az sem baj, ha mindannyiunk öltözékén van kapucni, a hideg szélben nagyon sokat számít! A csizma lehetőleg térdig érő legyen, ha kívül vízhatlan, belül van egy meleg bélés, ami kivehető, akkor nem is kell dupla zokni. Ha síelni megyünk, vigyünk napkrémet, mert a hegyekben a szikrázó napsütésben könnyen leéghet az orrunk, arcunk.

A sisak: nem csak bringázásnál, de télen a szánkózásnál, korcsolyázásnál, síelésnél, snowboardozásnál is elengedhetetlen! Kobakvédő nélkül ne engedjük sportolni a gyereket, nagy bajokat előzhetünk meg a használatukkal! Snowboardnál gondoskodjunk gerincvédőről is.

Bemelegítés: nagyon fontos az első néhány perc! Az aktívan sportolók tudják, mennyire fontos az izmok és inak nyújtása, bemozgatása azért, hogy a test átmelegedjen és felkészüljön a fizikai aktivitásra. A hideg izmok, inak könnyen sebezhetők. A bemelegítéssel csökken a baleset kockázata, ami mindig nagyobb a sporttevékenység elején és a végén. Ugráljunk a gyerekkel egy kicsit, hogy kellőképpen átmelegedjünk tetőtől talpig!

Biztonságos szánkózás: 

  • Érdemes tudni, hogy a szánkózáshoz a szánkó a legjobb alkalmatosság. Persze tudjuk, hogy a gyerekek imádnak csúszni mindenfélén, ami csak a kezük ügyébe akad, de nem szerencsés. A gumikerék, a különböző zsákok vagy más tárgyak azért veszélyesek, mert ezeket nem lehet irányítani.
  • Ülve szánkózzunk! Hason, vagy háton fekve biztosan izgalmasabb, de nagyon veszélyes a fej- és gerincsérülések miatt. Tanítsuk meg a gyerekeket, hogyan kell leesni a szánkóról, ha az irányíthatatlanná válna.
  • Ellenőrizzük, hogy a szánkózásra kiválasztott dombon nincsenek-e jeges részek, és hogy a végén van-e elegendő egyenes terep fák, kövek, gödrök nélkül, ahol meg lehet állni. A domb ne legyen utak, vasút vagy víz közelében. Ne szánkózzunk nagyon meredek dombokon, és ha rosszak a látási viszonyok, például ködös az idő, vagy besötétedett.
  • Mindig ott szánkózzunk, ahol mások is vannak. Ha valami történne és segítségre volna szükségünk, jobb, ha nem vagyunk egyedül!

Néhány szó a biztonságos korcsolyázásról:

  • Nagyon fontos a korcsolyacipő kiválasztása! Forduljunk a sportboltok szakértő eladóihoz, mert egy rosszul kiválasztott méret nagyon rosszat tesz a lábnak! Ne vegyünk próba nélkül korit, akkor sem, ha elvileg biztosak vagyunk a méretben.
  • Sose engedjük a gyereket olyan tóhoz, amiről nem tudjuk, hogy mennyire van befagyva! Figyeljük az időjárás-előrejelzést és a helyi híreket, ezekből megtudhatjuk, hogy szabad-e a közelünkben lévő szabad víz jégfelületére rámenni. Ha engedélyezett, akkor is menjen legalább egy felnőtt a gyerekekkel, ne engedjük őket egyedül! Lehetőleg keressünk olyan koripályát a közelben, ami ellenőrzött és biztonságos!
  • Mindig ellenőrizzünk a korcsolyánk élét! Az életlen kori balesetveszélyes. Minden korcsolyapályánál van élező, ha nem vagyunk biztosak abban, hogy rendben van-e a korink, mutassuk meg szakembernek!

Jó csúszkálást, jó élményeket!

További praktikus ötletekért kattints IDE!