Így kezeld a depressziót!

2019. október 30.

Hogy érzed magad?

Cikksorozatunk első részében bemutattuk, hogy milyen tünetei vannak a depressziónak. Majd tanácsot adunk, milyen gyógymódok közül lehet választani, ha valaki felfedezi magán a betegség tüneteit. Most pedig néhány praktikus módszert szeretnénk bemutatni, ami segíthet a betegség kezelésében.

Hogyan birkózzunk meg a depresszió tüneteivel?

A depresszió tünetei kezelhetők. Íme néhány módszer, ami segíthet:

  • Adjunk célt a mindennapi tevékenységeinknek. Tervezzük meg a napunkat hasznos tevékenységekkel. Készítsünk listát arról, hogy a különböző időpontokban, milyen fontos dologgal fogunk foglalkozni és lehetőség szerint ragaszkodjunk  ehhez a tervhez.
  • Melyek azok a tevékenységek, amiket örömmel végzünk? Próbáljunk meg minél több időt ezekre szánni.
  • Kerüljük el a depressziós időszakra jellemző érzéseink és viselkedésünk összehasonlítását a depresszió előtti állapottal.
  • Jutalmazzuk meg önmagunkat az erőfeszítéseinkért cserébe. Kérjük mások bátorítását és dicséretét minden olyan lépésért, amivel előrehaladtunk.
  • Ne essünk kétségbe, ha egy feladat túl nehéznek tűnik elsőre. Bontsuk kisebb lépésekre, és kezdjük elölről lassabban haladva.

Étvágytalanság

Együnk kis adagokat olyan ételekből, amiket különösen szeretünk. Hagyjunk elegendő időt magunknak az étkezésre, és ne érezzünk nyomást azzal kapcsolatban, hogy másokkal együtt fejezzük be az evést. Igyunk sok folyadékot.

Alvászavar

  • Keljünk fel minden reggel azonos időpontban.
  • Kerüljük a napközbeni alvást.
  • Csökkentsük a kávé- és teafogyasztást (legfeljebb két vagy három csésze naponta 16:00 előtt).
  • Ne töltsünk több mint 30 percet alvás nélküli fekvéssel. Inkább keljünk fel és keressünk valamilyen pihentető tevékenységet.
  • Próbáljunk ki relaxációs gyakorlatokat.

Aggódás vagy negatív gondolkodásmód

Némi átformálással hasznosítani tudjuk aggodalmunkat. Ahelyett, hogy folyamatosan problémákat keresnénk, válasszunk ki egyet vagy kettőt, amit valóban fontosnak vélünk és döntsünk ezek megoldásáról. Akár kérjük meg a barátainkat, hogy segítsenek ebben.

Haladjunk végig a következő lépéseken:

  • Fogalmazzuk meg pontosan, hogy mi a probléma (vagy cél).
  • Soroljunk fel öt vagy hat lehetséges megoldást a problémára. Írjunk le minden megoldási ötletet, ne csak a jókat.
  • Értékeljük minden ötlet jó és gyenge pontját.
  • Válasszuk ki azt a megoldást, ami az igényeinknek legmegfelelőbb.
  • Tervezzük meg pontosan a lépéseket, amiket meg fogunk tenni a megoldás eléréséhez.
  • Az összes lépés elvégzése után vegyük sorra, hogy milyen erőfeszítéseket tettünk és dicsérjünk meg minden erőfeszítést. Amennyiben nem sikerült végrehajtani a lépéseket, kezdjük újra.

Segítséggel, megfelelő kezeléssel és a betegség alapos megértésével legyőzhető a depresszió.

A szexuális érdeklődés elvesztése

Keressünk olyan közös tevékenységeket partnerünkkel, amiket még mindig élvezünk. Fontos, hogy tudassuk partnerünkkel, hogy érdeklődésünk és vonzalmunk elvesztése a depresszió tünete, nem pedig az Ő elutasítása, és hogy ezek a tünetek átmenetiek.

Szerencsétlenség-érzés, kellemetlen gondolatok

A negatív gondolatok és érzések hajlamossá tehetnek minket arra, hogy a figyelmünket azokra a dolgokra összpontosítjuk, amiket nem szeretünk magunkban vagy az élethelyzetünkben. Így a problémáink is súlyosabbnak tűnnek, mint valójában. Ráadásul, ahogy a negatív tulajdonságainkra és tapasztalatainkra koncentrálunk, sokszor alábecsüljük a pozitív tulajdonságainkat és a problémamegoldó képességünket.

Azonban számos stratégia segíthet kiegyensúlyozottabb képet kapni a dolgokról:

  • Készítsünk listát a három legjobb tulajdonságunkról – akár egy barát vagy rokon segítségével – amit mindig magunknál tarthatunk, és olvassuk el valahányszor úgy érezzük, hogy a negatív gondolatokra összpontosítunk.
  • Minden nap tekintsük át az összes apró dolgot, ami kellemes volt a napunkban, és meséljünk ezekről a barátainknak.
  • Emlékezzünk vissza azokra a múltbeli eseményekre, amik kellemes emlékek számunka és tervezzünk ilyeneket a jövőre vonatkozólag is (erre a legjobb alkalom egy baráttal való beszélgetés lehet).
  • Vizsgáljuk újra a kellemetlen helyzetek okát. Annak ellenére, hogy elsőre azt feltételezhetjük, ezek a mi hibánkból történtek, gondoljuk át ezeket a következtetéseket és írjunk le minden egyéb lehetséges magyarázatot.
  • Kerüljük el a semmittevést és inkább foglaljuk el magunkat hasznos tevékenységekkel.