Az ENSZ is elismeri élelmiszermentő munkánkat, szállítóink pedig mostantól közzéteszik élelmiszer-hulladék adataikat

2020. szeptember 24.

7 perc olvasási idő 

Az ENSZ 75. közgyűlésén az egész világ találkozik. Ez alkalomból számos más, fontos téma mellett az országok képviselői azt is megvitatják, hogy mennyire fontos az élelmezés, illetve az élelmiszer-pazarlás csökkentése. Napjainkban a koronavírus-járvány és a klímavészhelyzet miatt ez különösen fontos témává vált. A Tesco Közép-Európában jó példájával jár elöl, hiszen csupán 4 év alatt 66%-kal csökkentette saját működésében az élelmiszer-hulladék mennyiségét. Ezalatt az idő alatt több mint 100 millió adag ételt adományozott a rászorulóknak, és egy olyan, szállítókból álló szövetséget hozott létre, amely időről-időre publikálja az élelmiszer-pazarlás elleni küzdelem terén elért eredményeit. Így ma már sokkal átláthatóbb az élelmiszeripar is.  

A Tesco Csoport ügyvezető igazgatója, Dave Lewis vezeti a Champions 12.3 koalíciót, amelyben a legnagyobb vállalatok vezetői, a kormányok képviselői és kutatócsoportok dolgoznak együtt, hogy az ENSZ által meghirdetett Fenntartható Fejlődési Cél érdekében tett erőfeszítéseinket összehangoljuk, illetve felgyorsítsuk, hogy 2030-ig a világ élelmiszer-pazarlását a felére csökkentsük. A Champions 12.3 éves, az ENSZ számára készülő jelentésében elismeri a Közép-Európában végzett élelmiszermentő munkánkat, és mint követendő példát említi. A tanulmány egészen a 2016/2017-es évekig követi vissza az élelmiszerhulladék-csökkentő munkánkat, ír arról, hogy folyamatosan közzétesszük az élelmiszer-pazarlásra vonatkozó adatokat, illetve a hasonló cégek számára inspiráló gyakorlatainkat is megemlíti.

Számos olyan protokollt vezettünk be, amellyel hatékonyan tudunk küzdeni az élelmiszer-pazarlás ellen. Először is optimalizáltuk a készleteinket. Ezzel csökkentettük az el nem adott élelmiszer mennyiségét. A nem nyereséges termékeket kivettük a választékból, egyszerűsítettük kínálatunkat és pontosítottuk a forgalmi előrejelzéseket és a rendelési és árazási rendszereket. Mindezen felül áruházláncunk igyekszik a megmaradt élelmiszerek mind nagyobb részének második esélyt biztosítani. Közép-Európában már 773 üzletünk adományozza a már nem eladható, de még fogyasztható élelmiszereket a helyi élelmiszerbankokon és más, karitatív szervezeteken keresztül rászorulóknak. Mostanáig több mint 100 millió adagnak megfelelő mennyiségű élelmiszerrel segítettünk. A Tesco emellett az el nem adható élelmiszerekkel állatmenhelyeket is támogat Csehországban, Lengyelországban, Szlovákiában és Magyarországon is. Csak az az élelmiszer kerül kukába, amit semmilyen szervezet nem tud fogadni.

Ma a Tesco öt, kiemelt jelentőségű közép-európai sajátmárkástermék-szállítója teszi közé első alkalommal a saját élelmiszer-hulladék jelentését. Az ABP, az AM FRESH, a Brop Slovakia, a G’s és a Hilton Foods Poland ugyanazt a Célozni – Mérni – Cselekedni (Target-Measure-Act) megközelítést alkalmazza, amit 2016 óta a Tesco is. Az öt cég tavaly összesen több mint 234 ezer tonna élelmiszert gyártott, amelynek 1.5 százaléka vált hulladékká (3429 tonna). Mind az öt cég szorosan együttműködik a Tescóval, hogy minőségellenőrzéssel, környezetvédelmi intézkedésekkel, fejlesztésekkel, esetleg új termékek bevezetésével csökkenteni tudják a pazarlást. Szállítóink eredményeiről itt  olvashatsz bővebben.

Az élelmiszer-pazarlás sokkal nagyobb probléma annál, minthogy egyetlen cég önmagában kezelni tudja. A Tesco éppen ezért arra kéri az élelmiszeripar többi szereplőjét is, hogy segítsenek a felére csökkenteni a globális élelmiszer-pazarlást 2030-ig. Ehhez a pazarlás jelenlegi formájának és mértékének felmérésére és publikálására van szükség. A COVID-19 és a klímaválság kettős veszélye még sürgetőbbé teszi a változást az élelmiszeriparban. Hiszünk benne, hogy meg kell ragadnunk az alkalmat, és közösen kell elérnünk a változást.