Jó neked, jó a bolygónak

Vezető tudósok szerint az általunk fogyasztott élelmiszerek egyre nagyobb hatást gyakorolnak a környezetre, és hozzájárulnak az éghajlatváltozáshoz.

A WWF és a Tesco azon dolgozik, hogy közösen hívja fel a figyelmet a fenntartható élelmiszer-fogyasztási szokásokra, és támogassák azt, hogy minél többen éljenek egészségesen és csökkentsék az élelmiszerek környezeti hatásait.

Mindennapi döntéseink és étrendünk meghatározó szerepet tölt be a fenntartható élelmiszer-rendszer működésében. Néhány egyszerű tipp alkalmazásával egészségesebben táplálkozhatunk, amely nemcsak nekünk, de környezetünknek is jobb.

Kezdd a változást WWF hat alapelvével, amelyek segítenek, hogy egészségesebben táplálkozz és a bolygónk is egészségesebb legyen. A hat elv figyelembevételével kialakított étrend segít, hogy fenntarthatóan étkezz, miközben hozzájutsz a szükséges tápanyagokhoz.

Ezek az elvek mindenkinek megfelelnek – felnőtteknek, gyermekeknek, időseknek és a különleges táplálkozási igényűek számára. Kövesd a hat egyszerű lépést, és légy a változás részese!

1. Egyél több növényi eredetű ételt

Élvezd a zöldségek és teljes kiőrlésű gabonák jótékony hatását!

A növényi étrend változatosságot és ízeket hoz az étkezésünkbe. A zöldségeket, hüvelyeseket és a különféle magokat, dióféléket a végtelenségig variálhatjuk, és olyan ízletes ételeket készíthetünk belőlük, amelyek megfelelnek táplálkozási igényeinknek. A mediterrán konyha kiváló példa erre: a finom salátáktól és zöldség alapú raguktól kezdve a különféle gabonákból készült tésztákon át a rizs felhasználásával készült ételekig. Ne feledd: a növények is tele vannak ízekkel!

2. Étkezz változatosan

Töltsd meg tányérod sokféle finom falattal, hogy étrended ízekben gazdag és tápláló legyen!

Szélesítsd az ízhorizontodat! Túl sokat fogyasztjuk ugyanazokat az ételeket, és kevés hozzávalóból főzünk, például gyakran fogyasztunk csirkét. A színes, változatos étel nemcsak táplálóbb, de természetesebb, ízletesebb és izgalmasabb. Rengeteg helyben termesztett, ízletes és egészséges hozzávaló érhető el itthon, használd őket bátran! Keresd a szezonális hozzávalókat!

3. Figyelj rá, hogy kevesebb élelmiszert pazarolj

Tervezd meg tudatosan az étkezéseidet, és próbálj meg mindent hasznosítani!

Amikor kidobjuk az élelmiszereket, természeti erőforrásokat és pénzt dobunk ki. Egy átlagos háztartás a megvásárolt élelmiszerek körülbelül 30%-át pazarolja el. Ez olyan, mintha 100 forintot kivennénk a bankból, és abból 30 forintot egyenesen a kukába dobnánk! Ezt nem engedhetjük meg magunknak, és a Földnem sem jó. Ha csökkentenénk a hulladék mennyiségét, az jelentős mértékben csökkentené saját ökológiai lábnyomunkat, és az élelmiszer-termelés is fenntarthatóbb és biztonságos lenne. Az élelmiszer-pazarlás elkerülése érdekében a tervezés, az okos vásárlás és a jó tárolási gyakorlat segíthet.

4. Mérsékeld húsfogyasztásod

Fedezz fel alternatív fehérjeforrásokat, mint például a borsó, bab és a dió!

A világon termesztett növények felét haszonállatok etetésére használják fel. A hús ökológiai lábnyoma sokszor nagyobb, mint a növényi alapanyagoké. Ez vonatkozik a vörös és a fehér húsra is. Sokak számára ismert, hogy a vörös húsnak, különösen a marhahúsnak milyen nagy a lábnyoma. A vörös húst sokan csirkével helyettesítik, de ha mindenki így tesz, az összességében nem jelent alternatívát. Ha kevesebb húst eszünk, akkor sem maradunk fehérje nélkül, mert helyettesíthetjük fehérjében gazdag növényekkel. Csak rajtunk múlik, hogy bővítjük a felhasznált alapanyagok körét és milyen új ételeket próbálunk ki, akár úgy, hogy alkalmanként lecseréljük a húst az ételeinkben. Kezdhetjük húsmentes napokkal, vagy egyszerűen csökkenthetjük az ételeinkben a hús mennyiségét.

5. Vásárolj élelmiszer-tanúsítvánnyal ellátott terméket

Keresd az MSC, a Rainforest Alliance vagy az organikus/bio jelöléssel ellátott termékeket.

Figyeljünk arra, hogy mi van a vásárolt élelmiszer csomagolásán. Különféle tanúsítványok ikonjai találhatók a csomagolásokon, amelyek garantálják, hogy ételeink fenntartható forrásból származnak. Ez különösen akkor fontos, ha nem tudjuk elkerülni olyan élelmiszerek fogyasztását, amelyeket nem helyben termesztettek. Legközelebb keresd a Fairtrade (etikus kereskedelem – a fejlődő országok gazdálkodóinak és dolgozóinak védelme), az MSC (Marine Stewardship Council – Tengergazdálkodási Tanács) és az ASC (Akvakultúra-gondozási Tanács) logókat.

6. Fogyassz kevesebb magas zsírtartalmú, sós és cukros ételt

Egyél belőlük kevesebbet, vagy fogyaszd ritkábban!

A cukorültetvények az élőhelyek elfoglalásával hozzájárulnak a biológiai sokféleség csökkenéséhez, de az intenzív víz- és gyomirtó-felhasználásnak további környezeti hatásai vannak, miközben a cukornád és a cukorrépa termesztése talajeróziót is okoz. A sótermelésnek is vannak negatív hatásai a környezetre, míg az emberi szervezetre gyakorolt ​​hatás – ha túl sokat fogyasztunk belőle – szintén káros lehet. Csak alkalmanként fogyassz süteményeket, édességeket és csokoládét, valamint pácolt húst, a krumplit és különböző sós rágcsálnivalókat! A cukros italok helyett igyál vizet, és ne feledd, hogy a gyümölcslevek nem helyettesítik a rendszeres gyümölcsfogyasztást!

TUDTAD?

  • Az élelmiszerek felelősek az üvegházhatást okozó gázkibocsátás mintegy 30%-áért világszerte. Ha nem teszünk lépéseket, ez a szám várhatóan növekedni fog.
  • Élelmiszer-termelésünk alapvető hatással van az élővizekre és a termőföldre is. A folyókból és tavakból származó édesvíz 70%-át a mezőgazdaság használja fel, míg az erdőterületek csökkenésének legfőbb okozója a mezőgazdaság.
  • Mindez együttesen azt jelenti, hogy élelmiszer-termelésünk jelenlegi formájában a biológiai sokféleség csökkenésének 60%-áért felelős világszerte.