Miért az empátia az egyik legfontosabb készség, és hogyan fejleszthető?

 

Mi az az empátia és miért fontos?

Az empátia a beleérző képesség: ha felismerjük mások érzéseit, az ő helyükbe tudjuk képzelni magunkat. Lényege, hogy arra törekszünk, hogy a másik szemszögét is megismerjük. Az érzelmi intelligencia egyik igen fontos eleme, hiszen ez kapcsolja össze az egyént a többiekkel.

Az empátia mind a munkahelyen, mind a magánéletben fontos. Az empatikus vezetők könnyedén alakítják ki a csapatszellemet, munkatársaik körében növelik az együttműködést, a hatékonyságot és a lojalitást. Az empátia segítésével őszinte kapcsolatot tudunk kialakítani másokkal, könnyebben megértjük egymást, mélyül a bizalom és javul a kommunikáció.

Az empátiát gyakran keverik össze a szimpátiával, pedig teljesen más dologról van szó. A szimpátiát érző ember aggódik a másik jólléte miatt, esetleg sajnálja is az illetőt, az empatikus viszont egy lépéssel tovább megy, és az eredménye is tovább tart. Az empátia lényege, hogy belépjünk a másik világába.

Az empátia három típusa 

Daniel Goleman, az érzelmi intelligencia fogalmát bevezető tudományos újságíró és pszichológus szerint az empátiának három típusa van:

  • Kognitív empátiának nevezzük azt a képességet, ha valaki megérti a másik szemszögét.  Kognitív empátiával rendelkezünk, ha bele tudjuk képzelni magunkat a másik helyébe, megértjük az illető érzéseit, és tudjuk, mire gondol anélkül, hogy konkrétan érzelmileg kapcsolódnánk egymáshoz.
  • Az Emocionális empátiáról akkor beszélhetünk, ha valaki át tudja érezni a másik érzéseit. Gyakorlatilag „átvesszük” a másik érzelmeit, mi is ugyanazt érezzük.
  • Együttműködő (szociális) empátiáról (törődésről) pedig akkor van szó, ha valaki meg tudja érezni, mit vár el tőle a másik.  Azaz ha törődünk az illetővel, és konkrét lépéseket is hozunk annak érdekében, hogy segítsünk rajta.

Empátia mint vezetői kompetencia a Tescónál

Meggyőződésünk, hogy az empátia segítségével jobban megértjük, mi kell ahhoz, hogy szilárd alapokon nyugvó kapcsolatot alakítsunk ki a vásárlókkal, a munkatársakkal, valamint a helyi közösségekkel. A gyakorlatban tehát:

  • Mindig a munkatársaink állnak tetteink középpontjában;
  • Megértjük mások érzéseit és annak megfelelően reagálunk;
  • Mindig kedvesek és nyitottak vagyunk másokkal;
  • Időt szánunk arra, hogy lássuk, meghallgassuk és elismerjük a többieket;
  • Kollégáinkkal bizalomra alapozzuk a kapcsolatainkat, azok bensőségesek.

Az empátia hatékony alkalmazása

Az empátia fejleszthető. Nem számít, hogy most mennyire vagy empatikus, ez ugyanis tanulható és fejleszthető készség. Az empátia témakörében e-learning kurzusunk is van, melynek segítségével elsajátíthatod ezt a kompetenciát is.

Az alábbi képre kattintva átirányítunk a Onelearning-re, ahová vagy a saját már meglévő fiókoddal vagy a személyzeti támogatótól kapott adatokkal fogsz tudni belépni. Belépést követően az elérhető e-learning tananyagok között megtalálod és el is tudod indítani a tréninget.

Számos egyszerű stratégia van arra, hogy hatékonyabban alkalmazzuk az empátiát. 

Gondold át például a következőket.  Melyiket szoktad csinálni? Mit tehetnél másképpen?

  • Tedd félre a saját szempontjaidat, és próbáld meg a másik szemszögéből látni a dolgokat.

Így jobban megérted majd, hogy az emberek miért egy adott módon reagálnak a helyzetre, illetve hogy mindenki a saját ismereteit veszi alapul.

Ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy egyet is kell értened vele. Elfogadhatod, hogy mindenkinek lehet más véleménye, és lehet, hogy okkal gondolják azt, amit.

  • Vizsgáld meg a saját hozzáállásodat.

Mielőtt kapcsolatba lépnél másokkal, vizsgáld meg a saját hozzáállásodat: mindenképpen nyerni akarsz, azt szeretnéd, hogy igazad legyen? Vagy épp megoldásra törekszel, arra, hogy megértsétek egymást, és jó kapcsolatot alakítsatok ki? Csak akkor tudunk empatikusak lenni, ha nyitott elmével tekintünk a dolgokra.

  • Figyelj oda, hogy meghalld a valódi mondanivalót 

Egyszerre hallgass a füleddel, a szemeddel és a szíveddel. Figyelj oda a másik testbeszédére, hanglejtésére, a kimondott szavak mögött húzódó érzésekre, és próbáld meg megérteni a kontextust.

  • Légy jelen, ha valakivel beszélgetsz, csak rá figyelj.

Ha a munkatársakkal találkozol, légy jelen a pillanatban, tedd le a telefonod, és ne ellenőrizgesd az e-mailjeid, ha valakivel beszélgetsz. Ha osztatlan figyelemmel fordulsz a munkatársakhoz, könnyebben megérted őket és közelebb tudsz hozzájuk kerülni.

  • Kérdezd meg, mit tenne a másik, ne találgass.

Ha bizonytalan vagy, kérd a másikat, hogy magyarázza el az álláspontját. Ez egymás megértésének a legegyszerűbb és leggyorsabb módja.

  • Mutasd ki a többieknek, hogy fontosak.

Mondj köszönetet. Ne sajnáld az időt arra, hogy kimutasd, mennyire örülsz a munkatársak erősségeinek, munkájának és eredményeinek.

Kezdd el gyakorolni a fentieket, ha beszélgetsz valakivel. A munkatársak sokkal figyelmesebbnek és megközelíthetőbbnek fognak tartani, mert kimutatod, hogy érdekel, mit gondol, érez, vagy él át a másik.

Hasznos olvasmányok:

Empathy (HBR Emotional Intelligence Series) a Harvard Business Review kiadásában, Daniel Goleman , Annie McKee, Adam Waytz

  • https://www.mindtools.com/pages/article/EmpathyatWork.htm
  • https://www.mindtools.com/pages/article/newLDR_75.htm

Az alábbiakban az empátiával kapcsolatban még több érdekes olvasmányt találtok.

Szakirodalom:

Videók:

Daniel Goleman az empátia három típusáról: https://www.youtube.com/watch?v=2PSfT8GLB4M

Az empátia hatalma: Helen Riess: https://www.youtube.com/watch?v=baHrcC8B4WM

Társas intelligencia és leadership: https://www.youtube.com/watch?v=7Qv0o1oh9f4

Brene Brown az empátiáról: https://www.youtube.com/watch?v=1Evwgu369Jw&feature=youtu.be